Norman Rockwell var en amerikansk målare som föddes den 3 februari år 1894 och har sitt kändisskap tack vare sin underbara förmåga, d.v.s. att vara en otroligt skicklig målare och illustratör, men kanske också berättare. Hans målningar talar verkligen för sig själva och de skiljer sig från andra konstnärer. Han hade dels mycket humor insvept i målarduken men samtidigt behärskade han också konsten att bringa fram allvarets stund i andra målningar.

Uppdragen för "The Saturday Evening Post" blev han mest känd för och illustrationerna skildrade det vardagliga livet. Han var en erkänd konstnär som verkligen kunde fånga den amerikanska kulturen till punkt och pricka, men det facinerar mig att han utöver detta kunde skildra dem på det mest fantastiska vis, nämligen att måla med extraordinär precision. Norman Rockwell betraktas idag som en utav Amerikas mest omtyckta målare och jämväl en utav de mest kompetenta. Här nedanför ser ni fem av hans ca 36 största verk. Hans verk har legat till stor grund för andra mediaproduktioner också, hans målningar har varit inspiration till många filmscener bl.a.




The Marriage License
Post cover, 1955.

En sannerligen bedårande målning om kärlekens allvar. Lägg särskillt märke till kontrasterna mellan det dagliga ljuset ute och dunklet inne i lokalen samt det unga kärleksparet och den äldre äktenskaps notarien. Uppmärksamma också hur ivrigt upptagen paret tycks vara och hur notarien nästan tycks vara uttråkad. Ändå verkar det som om vi kan förstå den gamla notarien, han har ju trots allt varit med i svängarna många gånger om.

Rummet ser också en aning slitet ut och på golvet ligger det fimpar utspridda. Ugnen i närbild tycks vara den enda värmekällan notarien har under vintern. Beträffande den strövande katten har jag ingen som helst aning om den är notariens husdjur eller bara tassande in genom dörren. Notarien är dock inte helt ensam. På fönsterbrädan i ljuset står en blomma placerad och sprider lite glädje, men t.o.m den ser en aning krasslig ut.  







Saying Grace
Post cover, 1951.

I denna tavla ser vi Norman Rockwells mer allvarliga sida, hur duktigt jag än söker tycks hans roliga inlägg försvunnit helt och hållet i detta verk. Det är inte bara farmodern med sitt barnbarn som tycks sakna den där glädjen, även människorna runt ikring verkar visa största vördnad och respekt för dessa två, nästan som om de vore en aning avundsjuka. Den beende damen fångar helt och hållet vår uppmärksamhet, även dem figurer innanför ramen. 







After the Prom
Post cover, 1957.

Denna tavla är bara allt för smickrande, ännu en gång tycks Norman Rockwell ha överträffat sig själv. Det varma ljuset, den leende flickan och pojkens stolthet över att en gång få känna sig som en man binder sig som en kopp kaffe med en chokladpralin. Mannen bakom disken glädjs verkligen över deras lycka och doftar på den vackra blombuketten hon  håller i sin hand.

Mannen till vänster i baren bara ler och tycks själv minnas egna minnen från sin ungdom. Det söta parets kväll är en de sent ska glömma och kanske känner de som om tiden stod stilla. Jag undrar dock hur de båda männens liv ser ut, kanske var detta tillfälle en ljusglimt i deras annars grå vardag.







Outside the Principal's Office
Post cover, 1953.

Om ni någon gång råkar sätta er i soffan framför filmen "Forrest Gump" känner ni kanske igen denna scen, fast med den unga Forrest istället för flickan med blåtiran. Mycket av denna film är för övrigt inspirerad utav Norman Rockwells konst. 







The Runaway
Post cover, 1958.

Norman Rockwell hade verkligen öga för detaljer, något som sannerligen inte kan undgås i denna tavla. Kläddetaljer, kromet på barstolarna, kaffekoppen, radion etc., ja var detalj fångar ögats allra största uppmärksamhet. Mannen i vitt bakom disken ser verkligen road utav situationen som uppstått framför honom. Polismannen däremot ser inte lika road ut, han ser på det hela kanske ur en mer myndig aspekt.

Pojken som förresten inte ens når ner till golvet med sina fötter, ser fortfarande välkammad ut och tröjan sitter prydligt instucken innanför byxorna och pinnen med det röda knytet sitter rejält än, vilket tyder på att han uppenbarligen inte varit på rymmen särskillt länge. Mannen bakom disken har knäppt händerna och ser ut som om han väntar på beställning, men vad ska hända med din lilla pojken? Kommer polismannen att ta honom med sig eller ska han ge honom mat först? Och nästa fråga, kommer han sedan att äta igen när han kommer hem? Har hans mamma ens insett att hon saknat honom?
  




Material

Källor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Rockwell

http://www.best-norman-rockwell-art.com/1955-the-marriage-license.html

http://www.best-norman-rockwell-art.com/1951-saying-grace.html

 "Norman Rockwell" (Robin Langley Sommer)


Bilder:



http://2.bp.blogspot.com/_CijcaA9yq58/TDE9RDhGTyI/AAAAAAAAGQI/iPnjKxm_p7k/s1600/Girl+with+Black+Eye,+1953.jpg

http://lh6.ggpht.com/_SUBGzd1BG60/SXKl38IYIHI/AAAAAAAB5HY/pJReQFgPLa4/Rockwell,+After+the+Prom+1957.jpg

http://www.camaldoli.org/wp-content/uploads/2010/02/Saying-Grace-974x1023.jpg

http://www.nrm.org/wordpress/wp-content/uploads/2009/10/Marriage-License.jpg

http://www.nrm.org/wordpress/wp-content/uploads/2009/10/Runaway_300.jpg