Jag har tidigare påstått att jag använde Gil Elvgren som referens till min teckning "BikiniGirl", vilket jag för några dagar sedan insåg var helt fel. På något vis har jag dock alltid tyckt att orginalmålningen känts för skarp och tydlig för att vara Elvgren, men jag tog mig aldrig tiden att kolla upp det. Jag lyckades hitta åt målningen på nätet igen och såg till min förvåning att min aning var sann. Det var inte Gil Elvgren som målat tavlan, det var Pearl Frush. 

För det första var Pearl Frush kvinna, som syns klart och tydligt genom propotionerna på kvinnorna hon målade. Dragen ser mer naturliga ut och är inte lika uppskruvande som exempelvis Elvgrens. Frushs val av teknik, vanligen akvarell eller gouache bidrog till att hennes orginalverk inte reproducerades i lika stor utsträckning som exempelvis dem utav den mer kända Alberto Vargas. Frush var trots det mycket skicklig och jämförbar med Vargas. Här nedanför får ni några målningar utav Pearl, den första ni ser är den jag misstog för Gil Elvgren. Nu så här i efterhand kan jag inte förstå hur jag nu kunde ta fel på detta men det gjorde jag i varje fall. Så varsågoda Pearl Frush everybody..




PEARL FRUSH







 



Bilder: Alla bilder och fakta i det här inlägget är hämtade från http://www.thepinupfiles.com/frush.html

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej